• juliarobertsson

Skapa rätt innehåll för din målgrupp i 3 enkla steg

Det här är del 2 i artikelserien ”Lyckas med din digitala marknadsföring” där vi tar dig igenom, steg för steg, hur du ska göra för att sätta upp en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi för ditt företag.


Innehåll ("content") kan vara i princip vad som helst. Det kan också vara ingenting. Vad allt innehåll har gemensamt är att det ska attrahera, engagera och inspirera människor att ta del av ditt varumärke. Genom en smart innehållsstrategi, med varierande och kreativt innehåll, har du möjligheten att förmedla ditt budskap utan att explicit uttrycka det. Men vad är det hemliga receptet för lyckat innehåll kanske du undrar? Planering och framförhållning! Vi guidar dig i tre enkla steg.


Steg 1 - Målgrupp


Vid det här laget bör du veta vem din målgrupp är. Frågan du vill ha svar på nu, är vad de har för intressen och vilken för typ av innehåll de är intresserade av att ta del av.

Är det mer utbildande innehåll likt vad Byggmax skapat med sina klipp ”Byggmax tipsar”, är det inspirerande innehåll likt vad IKEA skapat med deras kampanj ”Där livet händer” eller är det mer funktionellt innehåll likt vad Swish skapat med deras miniserie?


Beroende på var i köpresan din kund är, ser behovet av innehåll annorlunda ut. Handlar det om att fånga kundens intresse, ja då är det troligtvis mer inspirerade och attraherande innehåll du bör satsa på. Vill du få kunder att göra återkommande köp – då kanske det är mer utbildande innehåll som du bör lägga ditt krut på. Gemensam nämnare för all typ av innehåll är att det ska beröra målgruppen på något plan och skapa igenkänningsfaktor.

Men hur ska du veta vad dina kunders behov är? Som tur är finns det en rad olika gratisverktyg på nätet där du kan ta reda på allt vad din målgrupp söker efter. Till exempel kan du använda dig av Google Trends för att se trendande sökord. Eller så kan du använda dig av Answer the Public där du kan få information vilka typer av frågor som ställs inom din bransch.

Steg 2 – Kanalval och innehållsformat

I dagens digitala landskap vet vi att det är svårare än någonsin att fånga potentiella kunders uppmärksamhet. Inom bara några sekunder har de bestämt sig vare sig de vill veta mer eller inte - ditt budskap måste därför förmedlas snabbt. Det kan du göra på olika sätt som t.ex. kortare klipp, längre filmer, intervjuer, bilder, kampanjer och artiklar. Just rörligt material har under de senaste åren ökat explosionsartat och är enligt många det vinnande formatet och bör finnas med i din strategi. Däremot rekommenderar vi att du varierar ditt innehåll. Genom variation har du möjligheten att inte bara testa vilket format som fungerar bäst, utan även fånga upp fler personer inom din målgrupp.


Det är ditt syfte som styr var du publicerar ditt innehåll.

Precis som att du kan skapa innehåll i olika typer av format, kan du också publicera det i olika typer av kanaler. Det är ditt syfte som styr var du publicerar ditt innehåll. Tänk ut anledning till vald kanal innan du lägger upp ditt innehåll. Dina kanaler kan delas in i egna, köpta och förtjänade kanaler. De egna kanalerna är sådana kanaler där du styr allt innehåll själv utan att betala något extra som t.ex. din hemsida, köpt kanal kan exempelvis vara annonser i reklamblad eller annonser på sociala medier och förtjänade kanaler kan vara forum där ditt varumärke omnämns utan att du är inblandad som exempelvis när någon rekommenderar ditt varumärke. Väldigt generellt sätt kan vi säga att köpta kanaler ger snabba resultat, de ägda ger ett mer långsiktigt resultat och i de förtjänade får du det mest trovärdiga resultatet.

Steg 3 – Mät och förbättra

Sätt upp tydliga KPI:er för ditt innehåll. Mät och analysera. Gör om, gör rätt, gör fel och gör om igen. Det digitala varumärket är dynamiskt och det som fungerar idag kommer kanske inte fungera imorgon. Därför är kontinuerlig utvärdering viktig för att du ska lyckas. Google

Analytics är din bästa vän och vilka KPI:er du ska kolla på kommer vi gå igenom i senare del.



Vi önskar dig stort lycka till i ditt skapande!

459 visningar0 kommentarer